6 najpopularniejszych błędów w rekrutacji

Proces rekrutacji pracowników nader często bywa kluczowy dla danego przedsiębiorstwa. W końcu to właśnie ludzie są jego sercem, ludzie go napędzają i żaden biznes nie jest w stanie istnieć bez ludzi. Dlatego warto wiedzieć jak przeprowadzać proces rekrutacji pracowników tak, by przebiegał on bez zarzutu. To bardzo ważne, by przeprowadzać rekrutację tak, by w ten sposób zyskać najbardziej wartościowego pracownika, który zostanie na dłużej i będzie wartością dodaną do danego przedsiębiorstwa. To naprawdę jest możliwe, wystarczy się tylko postarać. Istnieją pewne błędy w rekrutacji, których należy nauczyć się unikać. Wyeliminowanie ich może sprawić, że rekrutacja będzie procesem, który będzie przebiegał szybko i bez zarzutów.

  1. Przygotowanie do rekrutacji pracowników
  2. Błędy w rekrutacji
  3. Niewłaściwe ogłoszenie
  4. Zero przygotowania do rozmowy
  5. Nierówność rozmowy
  6. Nieudzielanie informacji zwrotnej
  7. Przewlekłość procesu rekrutacji
  8. Subiektywne spojrzenie na kandydata

Rekrutacja pracowników – przygotuj się do tego

Do rekrutacji pracowników trzeba się przygotować. Błędem jest myślenie, że osoba odpowiedzialna za rekrutację musi po prostu być na miejscu, a całe przygotowanie ma być po stronie osoby, która stara się o daną pracę.

Zresztą, warto zdawać sobie sprawę też z tego, że proces rekrutacji nie zaczyna się wyłącznie na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowa z kandydatem to już ukoronowanie całego procesu rekrutacji – końcowy etap, który ma na celu wybranie tego najlepszego z kandydatów, który jak najlepiej będzie wykonywał swoje obowiązki na danym stanowisku i wpisze się idealnie w struktury firmy.

Do rekrutacji pracowników musisz się więc odpowiednio przygotować. Najważniejsze jest unikanie błędów, które mogą pojawić się w rekrutacji. Błędy w rekrutacji mogą się zdarzyć nawet najlepszym – nie jest to powodem do umartwiania się. Można jednak poznać te najważniejsze i nauczyć się ich unikać.

Najczęstsze błędy w rekrutacji

Rekrutacja to proces, w którym biorą udział ludzie. Dlatego błędy zawsze mogą się zdarzyć – błądzić jest w końcu rzeczą ludzką. Nie da się wyeliminować wszystkich błędów – rekruter musi nauczyć się działać pod presją czasu i bardzo szybko reagować na zmieniające się sytuacje. Nadal jednak można nauczyć się omijać te najczęstsze błędy.

To one w dużej mierze odpowiadają za to, że proces rekrutacji nie przebiega tak, jak powinien i generuje kolejne problemy. Wpływają też na to, że proces rekrutacji trwa dłużej niż powinien i generuje dodatkowe, zupełnie niepotrzebne koszty. Jakie są najczęstsze błędy w rekrutacji?

Obraz zawierający computer, komputer, biurko, stół

Opis wygenerowany automatycznie

Źle skonstruowane ogłoszenie

Proces rekrutacji zaczyna się już od ogłoszenia. Ogłoszenie jest bardzo ważne, bo to właśnie ono jest na pierwszym froncie działań. To właśnie ogłoszenie jest pierwszym źródłem informacji dla kandydata i to ono świadczy o marce przedsiębiorcy. Na jego podstawie kandydat decyduje, czy stanowisko jest dla niego atrakcyjne, czy nie warto tracić na niego czasu.

Jeśli ogłoszenie będzie skonstruowane niechlujnie, bez większego przygotowania technicznego i merytorycznego, raczej nie zainteresuje kandydatów, na których pracodawcy może najbardziej zależeć. Im ogłoszenie bardziej precyzyjne i dostarczające większej ilości informacji – tym więcej osób zgodnych z tym, czego oczekuje pracodawca, zgłosi się.

Brak przygotowania do rozmowy

To nieprawda, że tylko przyszły potencjalny pracownik musi być przygotowany do rozmowy. To też zadanie dla osoby, która będzie rekrutacje przeprowadzać. Osoba, która szuka pracy, inwestuje w ten proces swój czas, swoją energię i swoje zaangażowanie. Tego samego wymaga po drugiej stronie.

Jeśli rekruter zapoznaje się z dokumentami danego kandydata dopiero na spotkaniu, nie wie o co pytać, nie przygotował sobie listy pytań, czy powtarza w kółko te same pytania – nie zrobi dobrego wrażenia na kandydacie. A w szerszej perspektywie, całe przedsiębiorstwo nie zrobi na kandydacie dobrego wrażenia.

Nierówność stron

Rozmowa kwalifikacyjna powinna być właśnie rozmową, a nie przesłuchaniem. Oczywiście, osoby, które przychodzą na rozmowę o pracę, często są zestresowane i zależy im na tym, by zrobiły jak najlepsze wrażenie, jednak zadaniem rekrutera jest podchodzić do nich jak do osób równych sobie.

Traktowanie przyszłych pracowników z góry, protekcjonalnie – to działa bardzo odstraszająco na potencjalnych pracowników. Najważniejsze jest dać pracownikom także przestrzeń na to, by też mógł zadawać pytania i zaspokoić swoją ciekawość dotyczącą firmy, czy stanowiska, na które aplikuje.

Brak informacji zwrotnej

Informacja zwrotna jest bardzo ważna dla kandydatów i świadczy o kulturze przedsiębiorstwa. Nawet jeśli kandydat nie został przyjęty na dane stanowisko – uczciwie jest go o tym poinformować w krótkiej informacji zwrotnej.

To pozwala niedoszłemu kandydatowi zaoszczędzić czas i zacząć szukać innego miejsca, w którym może otrzymać zatrudnienie. Sprawia też, że kandydat lepiej myśli o danej firmie i w kolejnej sytuacji, gdy będzie aplikował na jakieś stanowisko – być może uda się właśnie do danej firmy.

Zbyt długi proces rekrutacji

Sam czas trwania rekrutacji też ma znaczenie. Jeśli trwa ona zbyt długo, kandydaci będą zdemotywowani i będą odpadać po drodze – będą poszukiwali innych firm, w których będą mogli poszukać zatrudnienia.

Długi proces rekrutacji, złożony z kilu etapów, które są przedzielone długim okresem czasu – to wszystko sprawia, że rekrutacja trwa bardzo długo i nie przynosi spodziewanych efektów.

Brak obiektywności

Na rekrutację wpływ ma wiele rzeczy. Jednak rolą rekrutera jest wzbić się ponad subiektywne odczucia i dobrać kandydata tak, by jak najlepiej wpasował się w struktury danej firmy. Obiektywizm jest tu wskazany. Kierowanie się swoimi sympatiami, antypatiami i uprzedzeniami może spowodować więcej problemów, niż faktycznych korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *